План
Состоит из 4 -5 абзацев:
- Краткая информация о цели письма (по какому поводу жалоба);
- Где и когда проблема началась;
- Детали жалобы;
- Требования по решению проблемы;
- Действия, которые будут предприняты в случае не решения проблемы.
Dear Mr/ Mrs/ Ms Green or Dear Sir/Madam.
- state the reasons for writing (четко обозначаем причины, по которым вы пишите),
- state your complaint (четко обозначаете вашу жалобу),
- details of what has happened (описываете детали),
- when and where the incident took place (когда и где произошёл инцидент).
- present each of the specific points you are complaining about (детально раскрываем каждую из деталей, что вам не понравилась);
- give examples / reasons (примеры).
what you expect to happen (какой реакции вы ожидаете от руководства).
Yours faithfully / Yours sincerely + your full name.
Полезные фразы
Introduction:
- I am writing in connection with - Я пишу в связи с...
- I am writing on account of - Я пишу относительно...
- I am writing on the subject of - Я пишу по причине...
- I am writing to complain about - Я пишу, чтобы выразить недовольство...
- I am writing to draw your attention to - Я пишу, чтобы привлечь Ваше внимание к
Заключительная фраза:
- I hope the situation will improve. - Я надеюсь, что ситуация улучшится.
- I hope you will deal with this matter as quickly as possible. - Я надеюсь, что Вы решите эту ситуацию как можно скорее.
- I hope you will resolve this matter quickly. - Я надеюсь, что Вы быстро разрешите эту ситуацию.
- I trust the matter will be resolved. - Я надеюсь, этот вопрос будет разрешен.
Союзы для связи предложений
- Последствия - therefore, and so
- Последовательность - next, then
- Противопоставление - but, although
- Причина - because, as
- Добавление - in addition, what is more
Пример письма
Dear Sir or Madam,
I'm writing to complain about your service.
On the 10th of March, I bought two tickets for a Pharrell Williams concert on the 1st of April. I have done this many times before and I'm usually very happy with your service (although your tickets are very expensive!). However, this time the tickets arrived two days after the concert, and as a result I couldn't go.
I phoned 3 times before the first of April. Each time the staff promised me that the tickets would arrive on time. They finally arrived on the 3rd of April. In the end I missed my favorite band and spent many hours on the phone trying to get help from your support centre.
I would like a full refund and compensation for the wasted telephone calls. Furthermore, I would also like an apology from the support center who treated me so badly. If I do not hear from you in the next two weeks, I will take my complaint to the Consumer Advice Centre.
I look forward to hearing from you soon.
Yours Faithfully,
Charlie Watson.